ПРОБЛЕМА ЕКСТАТИЗМУ В ХУДОЖНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

Є. П. Воропаєв, Г. Л. Вороніна

Анотація


Пошук екстазу як несамовитості, естетичного потрясіння, не тотожного катарсичному очищенню, в усі часи спонукав артиста до створення, виконання, а публіку - до сприйняття художнього твору. У статті розглянуті деякі прийоми, що ведуть служителя муз до екстазу. Це: а) свідоме або нав'язане ззовні за допомогою сильнодіючих засобів зосередження на образі, наслідування йому, артистичне перевтілення в нього; б) ніцшеанське, діонісійське, «п'янке» розширення свідомості того, хто сприймає світ у всій його повноті; в) «перебування в ніщо», спустошення свідомості, що є умовою осяяння, набуття позамежних істин. Ці прийоми можна трактувати як різновиди мимесиса-наслідування, і вони докорінно відрізняються від прийомів, що ведуть до катарсису. Матеріали дослідження допоможуть уточнити розуміння механізмів естетичної реакції і чинників, що спонукають художника до творчості; також вони можуть збагатити педагогіку мистецтва й професійну діяльність зрілих митців.

Ключові слова: психологія художньої творчості, екстаз, катарсис, мимесис, детермінанти артистичної діяльності, над-надзавдання, педагогіка мистецтв.

кандидат психологических наук, Воропаев Е. П., кандидат педагогических наук, Воронина Г. Л. Проблема экстатизма в художественной деятельности / Харьковский национальный университет искусств имени И. П. Котляревского, Украина, Харьков / Харьковская академия непрерывного образования, Украина, Харьков

Поиск экстаза как исступления, сильнейшего эстетического потрясения, не тождественному катарсическому очищению во все времена побуждал артиста к созданию, исполнению, а публику – к восприятию художественного произведения. В статье рассматриваются некоторые приемы, ведущие служителя муз к экстазу. Это а) сознательное или навязанное извне посредством сильнодействующих средств предельное сосредоточение на образе, подражание ему, артистическое перевоплощение в него; б) ницшеанское, дионисийское, «пьянящее» расширение сознания принимающего мир во свей его полноте; в) «пребывание в ничто», опустошение сознания, что является условием творческого озарения, обретения запредельных истин. Эти приемы можно трактовать как разновидности мимесиса-подражания. И они коренным образом отличаются от приемов, ведущих к катарсису. Материалы исследования помогут уточнить понимание механизмов эстетической реакции и факторов, побуждающих художника к творчеству; также они должны обогатить педагогику искусства и профессиональную деятельность состоявшихся артистов.

Ключевые слова: психология художественного творчества, экстаз, катарсис, мимесис, детерминанты артистической деятельности, сверх-сверхзадача, педагогика искусства.

PhD in Pscyhology, Voropayev Y. P., PhD  in Pedagogy, Voronina H. L. The problem of ecstasy in artistic creativity / I. P. Kotlyarevsky National University of Arts, Ukraine, Kharkiv / Kharkiv Academy of Postgraduate Education, Ukraine, Kharkiv

Searching ecstasy as a delirium, aesthetic shock, not identical to cathartic cleansing, at all times motivated artist to create, performance, and audience – to perception an artistic work. This article examines some mechanisms, which are leading servant of the muses to an ecstasy. These are a) ultimate concentration on the image, conscious or imposed from the outside through the powerful means, imitating (kind of mimesis), artistic reincarnation; b) Nietzschean Dionysian «intoxicating» consciousness expansion, which accept this world in his all disastrous fullness; c) «staying in nothingness», consciousness desolation, which is condition of illumination and acquisition of transcendental truths. These mechanisms are different from a variety of techniques leading to catharsis. Research materials can clarify understanding of the mechanisms of aesthetic reaction and the factors that motivate an artist to creativity; also they must enrich the pedagogy of art and the professional activity of artists.  

Key words: psychology of artistic creation, ecstasy, catharsis, mimesis, determinants of artistic activity, the most important super-objective, pedagogy of Art.


Повний текст:

PDF

Посилання


Кочнев В. И. Психологические особенности сценического обаяния / В. И. Кочнев // Вопросы психологии. – 1992. – № 5. – С. 74-80.

Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і гол. ред. В. Т. Бусел. – К.; Ірпінь: Перун, 2004. – 1728 с.

Электронная библиотека Института философии РАН. Новая философская энциклопедия. [Електронний ресурс]. – Режим доступу:–https://iphlib.ru/greenstone3/library/collection/newphilenc/document/HASHc26f3aa76526f7c43ca4c2

Психология одаренности детей и подростков / Под ред. Н. С. Лейтеса. – М.: Издательский центр «Академия», 1996. – 416 с.

Ницше Ф. Сочинения в 2 т. Т. 1. Литературные памятники. Пер. с нем. / составление, редакция изд., вступ. ст. и примеч. К. А. Свасьяна. – М.: Мысль, 1990. – 829с.

Маслоу А. Психология бытия. Пер. с англ. О. О. Чистяков / Абрахам Маслоу . – М.; К.: Рефл-бук: Ваклер, 1997 . – 300 с.

References:

Kochnev V. I. Psykhologicheskiye osobennosti ctsenicheskogo obayaniya / V. I. Kochnev // Voprosy psikhologii. – 1992. – № 5. – S. 74-80.

Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy / uklad. i hol. red. V. T. Busel. – Irpin BTF «Perun», 2004. – 1728 s.

Elektronnaya biblioteka Instituta filosofii RAN. Novaya filosofskaya entsyklopediya. – [Еlektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu :– https://iphlib.ru/greenstone3/library/collection/newphilenc/document/HASHc26f3aa76526f7c43ca4c2

Psyhologiya odarennosti deney i podrostkov / Pod red. N.S.Leytesa. – M.: Izdatel’skiy tsentr «Акаdemiya», 1996. – 416 s.

Nitsshe F. Sochineniya v 2 t. T.1 Literaturnyye pamyatniki. Per. s nem. / sostavleniye, redaktsiya izd., vstup. st. i primech. K. A. Svas’yana. – M.: Mysl’, 1990. – 829 s.

Maslou A. Psyhologiya bytiya. Per. s angl. O. O. Chistiakova. / Abrakham Maslou. – M.; K.: Refl-buk, Vakler, 1997. – 300 s.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Цей твір ліцензовано за ліцензією Creative Commons Із зазначенням авторства 4.0 Міжнародна.

 


тИЦ и PR сайта naukajournal.org