EPILOGUE OF THE FANTASY SPINS BY L. BEETHOVEN

Е. Pogoda

Abstract


The article reviewed and analyzed the piano fantasy op. 77 by L. Beethoven. The research methodology is based on the use of several approaches to the material being analyzed (comparative, genre-style, intonational-dramaturgical analyzes, the principle of historicism, etc.). The creation of the analyzed work is associated with the proximity to the type of interpretation of the genre, which was formed in the works of V. A. Mozart and I. N. Hummel. In the last, final model of the development of the genre in the works of L. Beethoven, presented in a «pure form», fantasy summarized already established traditions and at the same time revealed the composer's insights into the future.

Key words: fantasies, Fantasies for piano, genre, the Viennese classicism, L. Beethoven.

кандидат искусствоведения, Погода Е. В., Эпилог фантазийных исканий Л. Бетховена / Харьковский национальный университет искусств имени И. П. Котляревского, Украина, Харьков

В статье рассмотрена и проанализирована фортепианная фантазия ор. 77 Л. Бетховена. Методология исследования базируется на применении нескольких подходов к анализируемому материалу (сравнительный, жанрово-стилевой, интонационно-драматургический анализы, принцип историзма и др.). Создание анализируемого произведения связано с близостью к типу трактовки жанра, сформировавшегося в творчестве В. А. Моцарта и И. Н. Гуммеля. В последнем, итоговом образце разработки жанра в творчестве Л. Бетховена, представленном в «чистом виде», фантазия обобщила уже сложившиеся традиции и в то же время выявила прозрения композитора в будущее.

Ключевые слова: фантазия, фортепианная фантазия, жанр, венский классицизм, Л. Бетховен.


Full Text:

PDF

References


Асафьев Б. В. (1981), Бетховен. Сонаты. О симфонической и камерной музыке. Пояснения и приложения к программам симфонических и камерных концертов. Ленинград: Музыка, С. 50-54.

Бобровский В. П. (1990), Соната Бетховена «Quasi una Fantasia» cis-moll («Лунная»). Статьи и исследования. Москва: Советский композитор, С. 95-119.

Кремлев Ю. (1970) Фортепианные сонаты Бетховена, Москва, Советский композитор.

Гольденвейзер А. Б. (1966), 32 сонаты Бетховена, Москва, Музыка.

Решетников Л. (1973) Сторінка творчості Бетховена. Журнал Музика, №4, С. 32.

Schulze Sean (2004), A neglected opus: an examination of the structural procedures employed in Beethoven`s «Fantaisie pour le pianoforte» op. 77. The Beethoven journal. San Jose State University, №19, S. 66-71.

Schulze Sean (1999), An ignored fantasy: an examination of Beethoven’s fantasy for piano op. 77, Diss. (DMA), Tucson, Aris, University of Arizona.

Калошина Г. (1999), Музыкальное искусство на переломе столетий: феномен «рубежности», Искусство на рубежах веков: материалы международной научной конференции. Редколлегия А. И. Цукер и др., Ростов-на-Дону, Институт «Открытое общество» (Фонд Сороса), 94-107.

Шевляков Е. (1999) Понятие и критерии «рубежа» в истории музыкальной культуры. Искусство на рубежах веков, материалы международной научной конференции. Редколлегия А. И. Цукер и др., Ростов-на-Дону, Институт «Открытое общество» (Фонд Сороса), 82-94.

Николаева Н. (1960) Бетховен и романтизм, Журнал Советская музыка, №12, С. 44-56.

References:

Asaf'ev B. V. (1981) Bethoven. Sonaty [Beethoven. Sonatas]. O simfonicheskoj i kamernoj muzyke. Pojasnenija i prilozhenija k programmam simfonicheskih i kamernyh koncertov [About symphonic and chamber music. Explanations and supplements to symphony and chamber concert programs]. Leningrad: Мusic, 50-54.

Bobrovskij V. P. (1990), Sonata Bethovena «Quasi una Fantasia» cis-moll («Lunnaja») [Sonata of Beethoven «Quasi una Fantasia» cis-moll («Lunar»)]. Stat'i i issledovanija [Articles and researches]. Moscow: Soviet composer, 95-119.

Kremlev Ju. (1970), Fortepiannye sonaty Bethovena [Beethoven's Piano Sonatas]. Moscow: Soviet composer. (in Russian)

Gol'denvejzer A. B. (1966), 32 sonaty Bethovena [32 sonatas of Beethoven]. Moscow: Мusic. (in Russian)

Reshetnikov L. (1973) Storіnka tvorchostі Bethovena [Beethoven's page of creativity]. Journal Music, vol. 4, 32.

Schulze Sean (2004) A neglected opus: an examination of the structural procedures employed in Beethoven`s «Fantaisie pour le pianoforte» op. 77. The Beethoven journal. San Jose State University, vol. 19, 66-71.

Schulze Sean (1999), An ignored fantasy: an examination of Beethoven’s fantasy for piano op. 77, Diss. (DMA), Tucson, Aris, University of Arizona.

Kaloshina G. (1999), Muzykal’noye iskusstvo na perelome stoletiy: fenomen «rubezhnosti» [Musical art at the turn of the century: the phenomenon of «frontier»]. Proceedings of the Art at the turn of the century (Redkollegiya A. I. TSuker i dr.), Rostov-on-Don, Institut «Otkrytoye obshchestvo» (Fond Sorosa), 94-107.

Shevlyakov E. (1999), Ponyatiye i kriterii «rubezha» v istorii muzykal’noy kul’tury [The concept and criteria of the «boundary» in the history of musical culture]. Proceedings of the Art at the turn of the century (Redkollegiya A. I. TSuker i dr.), Rostov-on-Don, Institut «Otkrytoye obshchestvo» (Fond Sorosa), 82-94.

Nikolaeva N. (1960), Bethoven i romantizm [Beethoven and Romanticism]. Journal Soviet music, vol. 12, 44-56.




DOI: https://doi.org/10.26886/2414-634X.3(30)2019.7

Refbacks

  • There are currently no refbacks.