POST-METAPHYSICAL CHANGING IN METAPHYSICS

V. M. Rubsky

Abstract


The relation of atheism as a form of negation of metaphysics and Christian theism, in particular their interpenetration, genesis and interdependence, is investigated. The development of post-metaphysical discourse in the philosophical theology of the XX-XXI centuries is highlighted. It was analyzed that the atheological and anti-metaphysical types of arguments for the refutation of the religious worldview are perceived as worldview fundamentals of the worldview in Christian theology. It is proved that atheism is implicitly contained in Christianity as a mandatory methodological principle. Emphasizes the methodological necessity of atheism in Christianity and important parameters of Christianity in atheism. Detheisation  is identified as a general method, removing the traditional contrast between atheism and Christian theism.

Key words: post-metaphysics changing, atheism, Christianity, metaphysics, worldview,  theology.

Кандидат богословських наук В. M. Рубський. Постметафізичний поворот у метафізиці / Одеський національний морський університет, Україна, Одеса

Досліджено співвідношення атеїзму як форми заперечення метафізики і християнського теїзму, зокрема їх взаємопроникнення, генезис і співзалежність. Висвітлено освоєння постметафізичного  дискурсу в філософській теології ХХ-ХХI століть. Проаналізовано, що атеологічний та  антиметафізичний типи аргументації щодо спростування релігійного світогляду сприймаються як світоглядні основи картини світу в християнській теології. Доведено, що атеїзм імпліцитно міститься в християнстві як обов'язковий методологічний принцип. Акцентується на методологічній необхідності атеїзму в християнстві і важливих параметрах християнства в атеїзмі. Виділено детеїзацію як загальний метод, що знімає традиційне протиставлення атеїзму і християнського теїзму.  

Ключові слова: постметафізичний поворот, атеїзм, християнство, метафізика, світогляд, богослов'я.


Full Text:

PDF

References


Альтицер, Т. (2010). Смерть Бога. Евангелие христианского атеизма. М.: Канон.

Бонхёффер, Д. (1994). Сопротивление и покорность. М.: Прогресс.

Гагинский, А. М. (2015). Онто-теология и преодоление метафизики: М. Хайдеггер, Ж. -Л. Марион и христианская традиция. Вестник ПСТГУ I: Богословие. Философия, no. 4 (60), 55–71.

Деррида, Ж. (2015). Эссе об имени. СПб.: Алетейя.

Дионисий Ареопагит (1994). О божественных именах. М.: Глаголъ.

Жижек, С. (2009). Кукла и карлик. М.: Европа.

Жижек, С. (2011). От Иова к Христу: прочтение Честертона через апостола Павла. Логос, no. 3, 246–266.

Жирар, Р. (2016). Вещи, сокрытые от создания мира. М.: ББИ.

Кокс, Х. (1995). Мирской град. Секуляризация и урбанизация в теологическом аспекте / Пер. О. Боровой. М.: Восточная литература.

Коначева, С. А. (2010). Бытие. Священное. Бог: Хайдеггер и философская теология ХХ века. М.: РГГУ.

Мануссакис, Дж. П. (2014). Бог после метафизики. Богословская эстетика / Пер.: Дарья Морозова. К.: Дух і Літера.

Михайлов, А. В. (2008). Вместо введения. Хайдеггер М. Статьи и работы разных лет / Сост., автор вступ., заключ. и коммент. А.В. Михайлов. М.: Академический Проект, 3–50.

Харт, Д. (2010). Красота бесконечного. М.: ББИ.

Шалларь, В. Евангельский атеизм (2018, вересень, 14).

Юнгель, Э. (2009). О смерти живого Бога (Богословский этюд). Сравнительное богословие: немецкий протестантизм ХХ века: Тексты с комментариями / сост., авт. введ. Кристоф Гестрих; пер., авт. вступ. статей К.И. Уколов. М.: ПСТГУ, 512–537.

Ямпольская, А. (2011). Феноменология как снятие метафизики? Логос, no. 3 (82), 107–123.

Ясперс, К. (1994). Смысл и назначение истории. М.: Республика.

Cox, H. (1965). The Secular. City Secularization and Urbanization in Theological Perspective. N-Y.: Macmillan.

Montgomery, J. W. (2015). The Suicide of Christian Theology. Minneapolis: New Reformation Publications.

Spong, John Sh. (2002). A New Christianity for a New World: Why Traditional Faith is Dying How a New Faith is Being Born. Harper One.

Vahanian, G. (1964). Wait Without Idols. New York: George Braziller.

Van Buren, P. (1963). The Secular Meaning of the Gospel, Based on an Analysis of Its Language. London: MacMillian Publishing company.

References:

Altizer, Th. (2010). Smert Boga. Evangelie hristianskogo ateizma [Death of God. Gospel of Christian atheism]. M.: Kanon. [in Russian].

Bonhoeffer, D. (1994). Soprotivlenie i pokornost [Resistance and submission]. M.: Progress. [in Russian].

Gaginskij, A. M. (2015). Onto-teologiya i preodolenie metafiziki: M. Hajdegger, Zh.-L. Marion i hristianskaya tradiciya [Onto-theology and the overcoming of metaphysics: M. Heidegger, J. -L. Marion and Christian Tradition]. Vestnik PSTGU I: Bogoslovie. Filosofiya [Bulletin of PSTGU I: Theology. Philosophy], no. 4 (60), 55–71. [in Russian].

Derrida, J. (2015). Esse ob imeni [Essay about name]. SPb.: Aletejya. [in Russian].

Dionysius the Areopagite (1994). O bozhestvennyh imenah [The Divine Names]. M.: Glagol. [in Russian].

Žižek, S. (2009). Kukla i karlik [Doll and dwarf]. М.: Evropa. [in Russian].

Žižek, S. (2011). Ot Iova k Hristu: prochtenie Chestertona cherez apostola Pavla [From Job to Christ: Reading Chesterton through the Apostle Paul]. Logos, no. 3, 246–266. [in Russian].

Girard, R. (2016). Veshi, sokrytye ot sozdaniya mira [Things hidden from the creation of the world]. М.: BBI. [in Russian].

Cox, Н. (1995). Mirskoj grad. Sekulyarizaciya i urbanizaciya v teologicheskom aspekte [The Secular City. Secularization and Urbanization in Theological Perspective] / Per. O. Borovoj. M.: Vostochnaya literatura. [in Russian].

Коnacheva, S. А. (2010). Bytie. Svyashennoe. Bog: Hajdegger i filosofskaya teologiya XX veka Бытие. [Being. Sacred. God: Heidegger and the philosophical theology of the twentieth century]. М.: RGGU. [in Russian].

Manoussakis, J. P. (2014). Bog posle metafiziki. Bogoslovskaya estetika [God after metaphysics. Theological Aesthetics] / Per.: Darya Morozova. K.: Duh i Litera. [in Russian].

Mihajlov, A. V. (2008). Vmesto vvedeniya. Hajdegger M. Stati i raboty raznyh let [Instead of introducing. Heidegger M. Articles and works of different years] / Sost., avtor vstup., zaklyuch. i komment. A.V. Mihajlov. M.: Akademicheskij Proekt, 3–50. [in Russian].

Hart, D. (2010). Krasota beskonechnogo Красота бесконечного [The beauty of the infinite]. М.: BBI. [in Russian].

Shallar, V. Evangelskij ateizm [Gospel atheism] (2018, September, 14). [in Russian].

Yungel, E. (2009). O smerti zhivogo Boga (Bogoslovskij etyud) [About the death of the living God (Theological Study)]. Sravnitelnoe bogoslovie: nemeckij protestantizm HH veka: Teksty s kommentariyami [Comparative Theology: German Protestantism of the XXth Century: Texts with Commentary] / sost., avt. vved. Kristof Gestrih; per., avt. vstup. statej K.I. Ukolov. M. : PSTGU, 512–537. [in Russian].

Yampolskaya, A. (2011). Fenomenologiya kak snyatie metafiziki? [Phenomenology as the removal of metaphysics?] Logos, no. 3 (82), 107–123. [in Russian].

Jaspers, К. (1994). Smysl i naznachenie istorii [The Origin and Goal of History]. M.: Respublika. [in Russian].

Cox, H. (1965). The Secular City. Secularization and Urbanization in Theological Perspective. N-Y.: Macmillan. [in English].

Montgomery, J. W. (2015). The Suicide of Christian Theology. Minneapolis: New Reformation Publications. [in English].

Spong, John Sh. (2002). A New Christianity for a New World: Why Traditional Faith is Dying How a New Faith is Being Born. Harper One. [in English].

Vahanian, G. (1964). Wait Without Idols. New York: George Braziller. [in English].

Van Buren, P. (1963). The Secular Meaning of the Gospel, Based on an Analysis of Its Language. London: MacMillian Publishing company. [in English].




DOI: https://doi.org/10.26886/2414-634X.7(26)2018.6

Refbacks

  • There are currently no refbacks.