CONCEPTUAL MEASUREMENT OF MEDIEVAL SCHOLASTIC THEOLOGY

R. Yu. Tkachenko

Abstract


The theses, arguments and examples presented above show that it is true that there exists a strong connection between the type of theology we have and the type of setting where it was made. At least, this article demonstrates that this thesis is well grounded when the medieval education and theology are discussed. It has been established and confirmed by the test case that the university practices of the 13th century and scholastic methodology had its bearing upon the way theology was made and presented in written (and oral) form. Then, it follows that indeed the medieval scholastic theology and the system of education—at least in the 13th century—stood in strong correlation with each other, and it might be that this correlation holds true when other time periods are in question as well. It suffices to say, that the scholastic theology of the 13th century was indeed an idiosyncratic product of the maturing Christian mentality, which tended to critically engage with the sources available at that time and creatively rethink the traditional Christian teaching in the university classroom. The theologizing took place in various studia scattered all over Europe and was done by means of specific “schools’ tools” – the scholastic methods and techniques. These methods led to an emergence of a certain type of theology, loaded with philosophical notions, technical terms, logical steps, and argumentative practices, which was a very peculiar fruit of the medieval Christian mind.

Key words: medieval education, medieval philosophy, scholastic theology, scholastic metaphysics, Thomas Aquinas.

Р. Ю. Ткаченко Концептуальное измерение средневекового схоластического богословия / Национальный педагогический университет имени М. П. Драгоманова, Украина, Киев

Представленная  выше статья демонстрирует, что между типом богословия и обстановкой, в которой оно рождалось, действительно существует сильная связь. По крайней мере, как показывает данная статья, этот тезис действительно обоснован, когда речь идет о средневековом образовании и богословии. Был четко установлен и подтвержден с помощью контрольного примера тезис о том, что университетские практики XIII в. и сама схоластическая методология воздействовали на тот способ, с помощью которого формулировалась и – устно и письменно – излагалась христианская теология. Отсюда следует вывод о том, что средневековое схоластическое богословие и система образования – как минимум, в XIII в. – коррелировали друг с другом сильнейшим образом. И также возможно, что такого рода корреляция существовала и существует в другие временные отрезки. Достаточно сказать, что схоластическая теология XIII в. была действительно уникальным продуктом христианской ментальности, которая стремилась критически взаимодействовать с имеющимися источниками и творчески переосмысливать традиционное христианское вероучение в стенах университетской аудитории. Богословствование происходило на территории различных университетов (studia), рассеянных по Европе, с использованием ряда «школьных инструментов» – схоластических методов и техник. Это привело к появлению специфического рода богословия – нагруженного философскими понятиями, техническими терминами, логическими шагами и приемами правильной аргументации.

Ключевые слова: средневековое образование, средневековая философия, схоластическое богословие, схоластическая метафизика, Фома Аквинский.


Full Text:

PDF

References


Aquinas Thomas. Christian Theology (1a. 1), ed. and trans. Thomas Gilbey, vol. 1, Summa Theologiæ: Latin Text and English Translation, Introduction, Notes, Appendices and Glossaries. – London: Eyre and Spottiswoode, 1964.

Cessario Romanus. A Short History of Thomism. – Washington, DC: The Catholic University of America Press, 2005.

Chenu Marie-Dominique. Aquinas and His Role in Theology. – Collegeville, MN: A Michael Glazier Book / The Liturgical Press, 2002.

Marenbon John. Medieval Philosophy: An Historical and Philosophical Introduction. – London: Routledge, 2007.

Nichols Aidan. Discovering Aquinas: An Introduction to His Life, Work, and Influence. – Grand Rapids, MI: William B. Eerdmans Publishing Company, 2003.

O’Meara Thomas F. Thomas Aquinas, Theologian. – Notre Dame, IN : University of Notre Dame Press, 1997.

Rijk Lambert Marie de. La philosophie au moyen âge. – Leiden: E.J. Brill, 1985.

Vos Antonie. Scholasticism and Reformation in Reformation and Scholasticism. An Ecumenical Enterprise, ed. Willem van Asselt and Eef Dekker. – Grand Rapids, MI, 2001.

Vos Antonie Vos. Scotus’ Significance for Western Philosophy and Theology, Textes et Études du Moyen Âge 52. – Porto: Fédération Internationale des Instituts d’Études Médiévales, 2010.

Vos Antonie. The Philosophy of John Duns Scotus. – Edinburgh: Edinburgh University Press, 2006.

Wallace W. A., Weisheipl J. A., and Johnson M. F. “Thomas Aquinas, St.,” ed. Thomas Carson and Joanne Cerrito, New Catholic Encyclopedia. – Washington, DC: Catholic University of America Press, 2002.

Weinberg Julius R. A Short History of Medieval Philosophy. – Princeton, NJ: Princeton University Press, 1991.




DOI: https://doi.org/10.26886/2414-634X.4(23)2018.11

Refbacks

  • There are currently no refbacks.