PROSPECTIVE DIRECTIONS FOR IMPROVING THE PROCESS OF FORMING THE READINESS OF VOCALIST STUDENTS TO THE STAGE ACTIVITY
Abstract
The article clarifies the essence of the concept of "readiness of vocal students for stage activities". The need to identify promising directions for improving the process of formation of this phenomenon is substantiated. The dependence of student-vocalists' readiness for stage activities on the quality of preparation of musical works for public interpretation is considered. The spectrum of searches for effective forms and methods of improving the process of formation of the given phenomenon is highlighted thanks to the discovery of promising ideas, the implementation of which makes it possible to achieve perfect readiness of student vocalists for stage activities. The organization and course of a research experiment aimed at testing the effectiveness of well-founded hypotheses regarding the expedient use of voluntary and involuntary types of memory of student vocalists in the process of preparing a concert program for a stage presentation is described. It has been experimentally proven that effective forms and methods of improving the process of purposeful formation of students-vocalists' readiness for stage activities are those that enable them to use an arbitrary form of memorizing musical and literary text, and during its reproduction (creative interpretation) - a mixed one.
Key words: readiness of vocal students for stage activities, musical works, forms and methods of memorizing sheet music, voluntary memory, involuntary memory.
Full Text:
PDFReferences
Авазашвили М.Д. (1989), Проблема подготовки педагогических кадров в условиях музыкального вуза: автореф. дисс. на соискание учён. степени д-ра пед. наук и искусствоведения: 13.00.01, 17.00.02. Тбилиси, 1989. 52 с.
Антонюк В.Г. (2007), Вокальна педагогіка (сольний спів): підруч. Київ: Віпол, 2007. 174 с.
Булат Т.П. (1980), Украинский романс. Проблемы развития и стиля: автореф. дисс. на соискание учён. степени д-ра искусствоведения: 17.00.02. Киев, 1980. 47 с.
Вотріна В.В. (2001), Мистецтво співу і вокальна методика М. Е. Донець-Тессейр. Київ, 2001. 271 с.
Герсамия И. (1988), Проблемы психологии творчества певца: дисс. … д-ра искусствоведения, психол. наук: 17.00.02, 19.00.01. Тбилиси, 1988. 260 с.
Гребенюк Н.Є. (2000), Вокально-виконавська творчість: дис. … д-ра мистецтвознавства: 17.00.03. Київ, 2000. 370 с.
Дмитриев Л.Б. (2007), Основы вокальной методики: учеб. пособ. Москва: Музыка, 2007. 368 с.
Євтушенко Д., Михайлов-Сидоров М. (1963), Питання вокальної педагогіки (історія, теорія, практика). Київ: Мистецтво, 1963. 338 с.
Запорожец А.В. (1986), Избранные психологические труды: в 2 т. Т. 2: Развитие произвольных движений. Москва: Педагогика, 1986. 296 с.
Зинченко П.И. (1961), Непроизвольное запоминание. Москва: АПН РСФСР, 1961. 561 с.
Киквадзе С.С. (1987), Вокальное исполнительство как творческий процесс: автореф. дисс. на соискание учён. степени канд. искусствоведения: 17.00.02. Тбилиси, 1987. 24 с.
Лабінцева Л.П. (2007), Формування вокально-хорової майстерності в процесі фахової підготовки майбутніх учителів музики: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Луганськ, 2007. 262 с.
Люш Д. (1988), Развитие и сохранение певческого голоса. Киев: Музична Україна, 1988. 144 с.
Мадишева Т.П. (1994), Про співвідношення мовної та музичної інтонації у вокальному виконавстві (до питання виконання іншомовної вокальної музики): автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства: 17.00.02. Київ, 1994. 23 с.
Маруфенко О.В. (2006), Формування вокально-слухових навичок майбутнього вчителя музики: дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Суми, 2006. 218 с.
Матвєєва О. (2010), Методика формування вокально-виконавської надійності у майбутніх учителів музики: дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Бердянськ, 2010. 243 с.
Смирнов А.А. (1966), Проблемы психологии памяти. Москва: Просвещение, 1966. 426 с.
Юник Д. (2009), Виконавська надійність музикантів: зміст, структура і методика формування: монографія. Київ: ДАКККіМ, 2009. 338 с.
Юник Т. (1996), Вдосконалення методики запам’ятовування музичного тексту як засіб розвитку виконавської майстерності студентів-піаністів: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 1996. 18 с.
Юцевич Ю. (1998), Теорія і методика формування та розвитку співацького голосу: навч.-метод. посіб. Київ, 1998. 158 с.
References:
Avazashvili M.D. (1989), The problem of training teachers in the conditions of a music university: Doctor of Pedagogical Sciences and Art History. Abstract of Thesis. Tbilisi, 1989. 52 p. (in Russian).
Antoniuk V.H. (2007), Vocal pedagogy (solo singing) : a textbook. Kyiv: Vipol, 2007. 174 p. (in Ukrainian).
Bulat T.P. (1980), Ukrainian romance. Problems of development and style: Doctor of Art History. Abstract of Thesis. Kyiv, 1980. 47 p. (in Russian).
Votrina V.V. (2001), The art of singing and vocal technique M. E. Donets-Tesseir. Kyiv, 2001. 271 p. (in Ukrainian).
Gersamia I. (1988), Problems of the psychology of the singer's creativity: Doctor of Art History, Psychological Sciences. Thesis. Tbilisi, 1988. 260 p. (in Russian).
Grebenyuk N.E. (2000), Vocal and performing creativity: Doctor of Pedagogical Sciences. Thesis. Kyiv, 2000. 370 p. (in Ukrainian).
Dmitriev L.B. (2007), Fundamentals of vocal technique: study guide. Moskva: Muzyka, 2007. 368 p. (in Russian).
Yevtushenko D., Mykhailov-Sydorov M. (1963), Issues of vocal pedagogy (history, theory, practice). Kyiv: Mystetstvo, 1963. 338 p. (in Ukrainian).
Zaporozhets A.V. (1986), Selected psychological works: in 2 volumes. Volume 2: Development of voluntary movements. Moskva: Pedagogika, 1986. 296 p. (in Russian).
Zinchenko P.I. (1961), Involuntary memorization. Moskva: APN RSFSR, 1961. 561 p. (in Russian).
Kikvadze S.S. (1987), Vocal performance as a creative process: Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Tbilisi, 1987. 24 p. (in Russian).
Labintseva L.P. (2007), Formation of vocal and choral skills in the process of professional training of future music teachers: Ph.D. in Pedagogical Sciences. Thesis. Luhansk, 2007. 262 p. (in Ukrainian).
Lyush D. (1988), Development and preservation of the singing voice. Kiev: Muzichna Ukraїna, 1988. 144 p. (in Russian).
Madysheva T.P. (1994), About the ratio of speech and musical intonation in vocal performance (on the question of performance of foreign vocal music): Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Kyiv, 1994. 23 p. (in Ukrainian).
Marufenko O.V. (2006), Formation of vocal and auditory skills of the future music teacher: Ph.D. in Pedagogical Sciences. Thesis. Sumy, 2006. 218 p. (in Ukrainian).
Matveeva O. (2010), Methodology of formation of vocal performance reliability in future music teachers: Ph.D. in Pedagogical Sciences. Thesis. Berdyansk, 2010. 243 p. (in Ukrainian).
Smirnov A.A. (1966), Problems of the psychology of memory. Moskva: Prosveshchenie, 1966. 426 p. (in Russian).
Yunyk D. (2009), Performance reliability of musicians: content, structure and method of formation: monograph. Kyiv: DAKKKiM, 2009. 418 p. (in Ukrainian).
Yunyk T. (1996), Improvement of the method of memorizing the musical text as a means of developing the performance skills of student pianists: Ph.D. in Pedagogical Sciences. Abstract of Thesis. Kyiv, 1996. 18 p. (in Ukrainian).
Yutsevych Yu. (1998), Theory and methods of formation and development of the singing voice: educational and methodological manual. Kyiv, 1998. 158 p. (in Ukrainian).
DOI: https://doi.org/10.26886/2520-7474.3(53)2022.6
Refbacks
- There are currently no refbacks.