EMOTIONAL-EMPATHIC CONSTRUCTION OF THE FORMATION OF MUSICAL AND RHYTHMIC SKILLS OF ARTS FACULTIES STUDENTS
Abstract
The article examines the emotional and empathetic structural component of the formation of musical and rhythmic skills of students of arts faculties pedagogical universities. The structure of musical and rhythmic skills of future music teachers and choreography is definedas: cognitive-motivational, cognitive-initiative, emotional-empathic and result-active components, in the system of which the emotional-empathic construct plays an important role, which allows characterizing and revealing their content.
The criteriones sence of this phenomenon is represented by indicators of the formation of musical and rhythmic skills of students of the faculties of arts, namely: the identification of emotional enthusiasm for the process of understanding and performing musical works in combination with musical and rhythmic improvisational elements; ability to reflexive analys is and self-regulation of pedagogical situations and manifestation of self-control and self-realization in the process of musical and rhythmic actions.
It is emphasized that the ability to control oneself in the process of performing musical-rhythmic actions covers various aspects of musical-rhythmic activity, which is manifested both in the internal and external layers of the performance work, which allows to represent the speed, accuracy, and coordination of musical-rhythmic movements, which are closely related is related to auditory self-control and motor activity of future music and choreography teachers.
Keywords: emotional-empathetic construct, component structure, formation of musical and rhythmic skills, students of arts faculties, criterion-index system.
Full Text:
PDFReferences
Авдієвський А.Т. (1996), Формування особистості на грунті національно-культурного відродження. Мистецтво у школі: зб.ст., упор. І.М.Гадалова. К.: УДПУ. Вип. І. С. 80-83.
Выготский Л.С. (1998), Психология искусства [сост. М.Г. Ярошевский. Рн/Д.: Феникс.479, [1] с.
Гончаренко С.У. (2011), Український педагогічний енциклопедичний словник. Вид. 2-ге. Рівне: Волинські обереги. 552 с.
Жак-Далькроз Э. (2008), Ритм. М.: Издательский дом «Классика – ХХІ». 248с.
Зязюн І.А.,Сагач Г.М.(1997), Краса педагогічної дії: навч. посіб. для вчителів, аспірант., студ. К.: Українсько-фінський ін-т менеджменту і бізнесу. 302, [1] с.
Kozyr A., Labunets V., Pankiv L., Liming W., GeyangZh.: (2020), Methodological Aspects of Modernization of Professional Training of Future Music Teachers. Utopia y Praxis Latinoamericana. Revista Internacional de Filosofia y Teoria Social. Universidad del Zulia-Venezuela. Vol. 25. 2020. pp. 370-377.
Козир А. В. (2008), Професійна майстерність учителів музики: теорія і практика формування в системі багаторівневої освіти: [монографія]. К.: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова. 378 с.
Медушевский В. (1989), Музыкальное мышление и логос жизни. Музыкальное мышление: сущность, категории, аспекты исследования. К.,с. 18-34.
Новікова О.В. (2012), Творча рефлексія: традиції та перспективи дослідження. Наука і освіта. № 9. С. 158-161.
Орлов В.Ф. (2003), Професійне становлення вчителів мистецьких дисциплін: теорія і технологія: монографія за заг. ред. І.А.Зязюна. К.: Наукова думка. 262 с.
Падалка Г.М. (2008), Педагогіка мистецтва (теорія і методика викладання мистецьких дисциплін). Київ: Освіта України. 274 с.
Парфентьєва І.П., Матвійчук Е.О. (2017), Аналіз складових професійної компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О. Сухомлинського. Серія: Педагогічні науки. № 4. С. 406-410.
Петрушин В.И. (2008), Психология и педагогіка художественного творчества: учеб. пособие. М.: Академический Проект: Гаудеамус. 490 с.
Роджерс К.Р. (1994), Взгляд на психотерапию. Становление человека, общ. ред. и перевод Е.И. Исениной. М: Прогресс. 480с.
Рудницька О.П. (2005), Педагогіка загальна та мистецька: навчальний посібник. Тернопіль: Навчальна книга Богдан. 360 с.
Станиславский К. (1985), Работа актера над собой. М.: Искусство, 1985. Ч. І.: Работа актера над собой в творческом процес се переживания. 472 с.
Теплов Б.М. (1985), Психология музыкальных способностей. Избранные труды в 2-х томах; ред. Н.С.Лейтес. М.: Педагогика. Т.1. С. 42 –222.
Федоришин В.І. (2013), Акмеологічний розвиток майбутнього вчителя музики в творчому навчальному колективі: монографія. К.: НПУ імені М.П.Драгоманова. 263 с.
References:
Avdievskyi A.T. (1996), Formation of personality on the basis of national and cultural revival. Art at school: coll. art., emphasis I.M. Gadalov. K.: UDPU, 1996. Vol. IS 80-83.(in Ukrainian).
Vygotsky L.S. (1998), Psychology of art [comp. M.G. YaroshevskyRn/D.: Phoenix, 1998. 479, [1] p.(in Russian).
Jacques-Dalcroze E. (2008), Rhythm. M.: Izdatelskydom "Klassika - XXI", 2008. 248p.(in Russian).
Goncharenko S.U. (2011), Ukrainian pedagogical encyclopedic dictionary. Kind. 2nd. - Rivne: Volyncharms. 552 s.(in Ukrainian).
Zyazyun I.A., Sagach G.M. (1997), The beauty of pedagogical action: textbook. way. For teachers, graduatestudents, students. K.: Ukrainian-Finnish Institute of Management and Business. 302, [1] p.(in Ukrainian).
Kozyr A., Labunets V., Pankiv L., Liming W., GeyangZh.: (2020), Methodological Aspects of Modernization of Professional Training of Future Music Teachers. Utopia y Praxis Latinoamericana. Revista Internacional de Filosofia y Teoria Social. Universidad del Zulia-Venezuela. Vol. 25. 2020. pp. 370-377.(in English).
Kozуr A.V. (2008), Professionalism of Music Teachers: Theory and Practice of Formation in the System of Bagatory Education: [monograph]. К.: Type of NPU name M.P. Dragomanov. 378 s. (inUkrainian).
Medushevsky V. (1989), Musical thought and logos of life. Musical thinking: essence, categories, aspects of research. K., 1989. P. 18-34.(in Russian).
Novikova O.V. (2012), Creative reflection: traditions and perspectives of research. Science and education. № 9. pp. 158-161.(in Russian).
Orlov V.F. (2003), Professional development of art teachers disciplines: theory and technology: a monograph on the general. ed. I.A. Zyazyun. K.: Scientific opinion. 262 s.(in Ukrainian).
Padalka G.M. (2008), Pedagogy of art (theory and methods of teaching art disciplines). Kyiv: Education of Ukraine, 2008. 274 p. (in Ukrainian).
Parfentieva I.P., Matviychuk E.O. (2017), Analysis of the components of professional competence of a future music teacher. Scientific Bulletin of Mykolayiv National University named after V.O. Sukhomlinsky. Series: Pedagogical sciences. № 4. pp. 406–410.(in Ukrainian).
Petrushyn V.I. (2008), Psychology and pedagogy of artistic creativity: allowance M.: Academic Project: Gaudeamus. 490 p.(in Russian).
Rogers K.R. (1994), A Look at Psychotherapy. Becoming a person /Society. ed. And translation by E.I. Isenina. M: Progress. 480 р.(in Russian).
Rudnytska O.P. (2005), General and artistic pedagogy: a textbook. - Ternopil: Textbook Bogdan, 2005. 360 p. (inUkrainian).
Stanislavsky K. (1985), The actor's work on himself. M.: Art, 1985. CHI: The actor's work on himself in the creative process of experience. 472 p.(in Russian).
Teplov B.M. (1985), Psychology of musical abilities. Selected works in 2 volumes; ed. N.S. Leites. M.: Pedagogy. T.1. P. 42-222.(in Russian).
Fedoryshyn V.I. (2013), Acmeological development of the futur music teacher in a creative educational team: monograph. K.: NPU named after M.P.Dragomanov. 263 p.(inUkrainian).
DOI: https://doi.org/10.26886/2520-7474.1(51)2022.5
Refbacks
- There are currently no refbacks.