CHARACTERISTIC FEATURES AND NATURE OF THE EMERGENCE AND DEVELOPMENT OF THE ARTISTIC EXPRESSION OF PLASTIC DIRECTION

R. M. Nykonenko

Abstract


The nature of the emergence and development of the artistic expression of plastic direction and its characteristic features are considered. The nature of the appearance of the emotional gesture and its influence on the formation of the plastic score of the performance is investigated. In the course of our research, we realized that movement is a manifestation of our life. Moreover, it is life itself. So, moving, dancing for every person is natural. Movement is a means of self-knowledge, movement returns us to ourselves, to our inner self, and on the other hand, it leads us beyond the limits of the bodily shell.

All this is combined into new search processes and the constant formation of the artistic expression of plastic direction. It is realized that plastic direction is the primary principle for plastic theater. This is to some extent an independent art, which has its own special imagery.

Keywords: directing, plastic, movement, dance, gesture, plastic performance, rhythm, body.

Никоненко Р. М. Характерні особливості та природа виникнення і становлення художньої виразності пластичної режисури / Київська муніципальна академія естрадного та циркового мистецтв, Україна, Київ

Розглянуто природа виникнення і становлення художньої виразності пластичної режисури та її характерні особливості. Досліджено природу виникнення емоційного жесту та його вплив на формування пластичної партитури вистави. В процесі нашого дослідження ми зрозуміли, що рух це прояв нашого  життя.  Більше того він є  самим життям.

Таким чином, рухатись, танцювати для кожної людини це природно. Рух є засобом самопізнання, рух повертає нас до самих себе, до свого внутрішнього я, а з іншого – виводить за межі тілесної оболонки. Все це поєднується у нові пошукові процеси та постійне формування художньої виразності пластичної режисури.

Усвідомлено, що пластична режисура є першоосновою для пластичного театру. Це певною мірою самостійне мистецтво, якій притаманна своя особлива образність.

Ключові слова: режисура, пластика, рух, танець, жест, пластична вистава, ритм, тіло.

Никоненко Р. Н. Характерные особенности и природа возникновения и становления художественной выразительности пластической режиссуры / Киевская муниципальная академия эстрадного и циркового искусств, Украина, Киев

Рассмотрены природа возникновения и становления художественной выразительности пластической режиссуры и ее характерные особенности. Исследована природа возникновения эмоционального жеста и его влияние на формирование пластической партитуры спектакля. В процессе нашего исследования мы поняли, что движение это проявление нашей жизни. Более того, оно является самой жизнью.

Таким образом, двигаться, танцевать для каждого человека это естественно. Движение является средством самопознания, движение возвращает нас к самим себе, к своему внутреннему я, а с другой - выводит за пределы телесной оболочки. Все это сочетается в новые поисковые процессы и постоянное формирование художественной выразительности пластической режиссуры. Осознано, что пластическая режиссура является первоосновой для пластического театра. Это в определенной степени самостоятельное искусство, которому присуща своя особая образность.

Ключевые слова: режиссура, пластика, движение, танец, жест, пластический спектакль, ритм, тело.


Full Text:

PDF

References


Література:

Барба Е. (2001). Паперове каное. / пер. М. Шкарабан; Львів: Літопис, 34 с.

Веселовська Г. (2010). Український театральний авангард, Київ: Фенікс, 20 с.

Гротовский Е. (2003). От Бедного театра к Искусству-проводнику / перев. с польск., составл. вступит. ст. и примеч. Н. З. Башинджагян. Москва: Артист. Режиссер. Театр.

Гротовський Є. (1999). Театр. Ритуал. Перформер. Львів: Літопис

Карп П. (1980). Балет и драма. Ленинград: Искусство, 35 с.

Кох И. (1970). Основы сценического движения. Ленинград: Искусство, 58 с.

Крег Г. (1974). Про мистецтво театру. Київ: Мистецтво

Лангер С. (2000). Философия в новом ключе. Москва: Республика, 81 с.

Портнова Т. (2009). Взаимодействие балета и пластических искусств в русской художественной культуре конца XIX - начала XX вв. Москва, Российская академия художеств, 25 c.

Рутберг И. (1981). Пантомима. Движение и образ. Москва: Сов. Россия, 48 с.

Шариков Д. (2010). Теорія, історія та практика сучасної хореографії. Київ: КиМУ, 42 с.

References:

Barba E. (2001). Paper Canoe. / per. M. Shkaraban; Lviv: Chronicle, 34 p.

Grotovsky E. (2003). From the Poor Theater to Art-Conductor / Trans. from polsk., comp. will join Art. and note N. Z. Bashindzhagyan. Moscow: Artist. Directed by Theater.

Grotowski E. (1999). Theater. Ritual. The performer Lviv: Chronicle

Karp P. (1980). Ballet and drama. Leningrad: Art, 35 p.

Koch I. (1970). Basics of stage motion. Leningrad: Art, 58 p.

Kreg G. (1974). About the art of the theater. Kyiv: Art

Langer S. (2000). Philosophy in a new way. Moscow: Republic, 81 p.

Portnova T. (2009). Interaction of ballet and plastic arts in the Russian art culture of the late XIX - early XX centuries. Moscow, Russian Academy of Arts, 25 c.

Rutberg I. (1981). Pantomime Movement and image. Moscow: Sov. Russia, 48 p.

Sharikov D. (2010). Theory, history and practice of modern choreography. Kyiv: KMU, 42 p.

Veselovskaya G. (2010). Ukrainian Theatrical Avant-garde, Kyiv: Phoenix, 20 p.




DOI: https://doi.org/10.26886/2520-7474.2(34)2019.12

Refbacks

  • There are currently no refbacks.