CONCEPT OF CLASSIC UNIVERSITY AND PERSPECTIVES OF HUMANITARIAN EDUCATION IN UKRAINE

S. Abramovich

Abstract


From ancient times, classical higher education was based on humanitarian knowledge, primarily on widely interpreted rhetoric, which has armed itself with a variety of knowledge and ability to debate. But the modern university was formed in the Middle Ages, which determined the range of problems that the Modern and postmodern era is trying to solve; it was dominated by theology and, in general, an orientation towards what is recognized in the Renaissance as a humanitarian moment. From the beginning of the XIXth century in Western society as classical universities considered universities with a humanitarian bias; only then the “natural” faculties joined. However, even in this format, universities were not focused on flat utility, preferring the fundamental theory to it. In the XXth century was taken an orientation to unite “middle-level education higher“ institutions in the format of the commercialization of higher education — the so-called The Bologna process, but the classical university with strong traditions in the West is not threatened by either the outflow of applicants or the loss of attention of patrons. In our case, in the perspective of entering the Bologna process and the unconditional commercialization of education, there is also a tendency of absolute confidence in the engineering and computer – essentially supporting staff – for whom “humanitarian” is just “information noise”; so it is quite possible the complete destruction of the classical university and the total dehumanization of life with all the consequences of such actions.

Key words: humanitarian of knowledge, classical University, Bologna process, commercialization of education.

доктор філологічних наук, Абрамович С. Д. Концепція класичного університету і перспективи гуманітарної освіти в Україні / Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна, Кам’янець-Подільський

Класична вища освіта з античних часів ґрунтувалася на гуманітарному знанні, найперше ж – на широко потрактованій риториці, яка озброювала найрізноманітнішими знаннями й вмінням дискутувати. Та сучасний університет склався у Середньовіччі, яке визначило коло проблем, що їх тільки намагається вирішити ера Модерну й постмодерну;  тут домінувала теологія й, у цілому, орієнтація на те, що в Ренесансі усвідомиться як гуманітарний момент. З початку ХІХ сторіччя у західному суспільстві класичними університетами вважали вузи з гуманітарним ухилом; лише згодом сюди долучилися «природничі» факультети. Та й у такому форматі університети не були орієнтовані на пласку утилітарність, віддаючи перевагу фундаментальній теорії. У ХХ столітті намічається згуртування «вузів-середнячків в форматі комерціалізації вищої освіти – т. зв. Болонський процес, але на Заході класичному університетові з міцними традиціями не загрожує ані відтік абітурієнтів, ані втрата уваги меценатів. У нас же, в перспективі входження до Болонського процесу та беззастережної комерціалізації освіти, вимальовується ще й тенденція абсолютної довіри до інженерно-комп’ютерного – по суті  допоміжного – персоналу, для якого «гуманітарищина» – це просто «інформаційний шум»; отож цілком можливе повне знищення класичного університету й тотальної дегуманізації життя з усіма наслідками таких дій.

Ключові слова: гуманітарне знання, класичний університет, Болонський процес, комерціоналізація освіти.


Full Text:

PDF

References


Абрамович, С. Д., Чікарькова, М. Ю. (2004). Мовленнєва комунікація. Київ: ВД Д. Бураго.

Бульнуа, О. (2010). Що нового? Середньовіччя. Філософська думка, 1. 114–136.

Василькова, В. В. (2005). Эволюция принципов образования: от классического к постнеклассическому университету. Межкультурные воздействия и формирование единого научно-образовательного пространства. Сб. ст. СПб : Политехника-сервис. 190–213.

Веселова, Е. К. (2009). Совесть как психологический феномен. Вестник СПбГУ. Сер. 12: Психология. Социология. Педагогика, 4. 129–137.

Классический университет – вчера, сегодня и навсегда. http://jurfak.univer.kharkov.ua/doc/reportazh2002.pdf (2019, лютий, 24).

Перевозный, А. В. (2011). Массовое высшее образование: истоки и проблемы организации.

http://elar.urfu.ru/bitstream/10995/52938/1/UM_2011_1_006.pdf (2019, лютий, 24).

Поляков, Н. В., Савчук, В. С. (2007). Классический университет: от идей античности к идеям Болонского процесса. Днепропетровск: ДНУ.

Ярхо, В. Н. Была ли у древних греков совесть? (1972). Античность и современность. Москва: Изд-во АН СССР. 251–263.

Elwell, W. A. (1984). Evangelical Dictionary of Theology. Grand Rapids-Michigan: Baker Book House.

References:

Abramovych, S. D., Chikarkova, M. Yu. (2004). Movlennieva komunikatsija [Speech Communication]. – Kyiv: VD D. Buraho [in Ukrainian].

Bulnua, O. (2010). Shcho novoho? Serednovichchia. [What's new? Middle Ages]. Filosofska dumka, 1. 114–136 [in Ukrainian].

Vasil'kova, V. V. (2005). Jevoljucija principov obrazovanija: ot klassicheskogo k postneklassicheskomu universitetu [The evolution of educational principles: from classical to post-non-classical university]. Mezhkul'turnye vozdejstvija i formirovanie edinogo nauchno-obrazovatel'nogo prostranstva. Sb. st. SPb : Politehnika-servis. 190–213 [in Russian].

Veselova, E. K. (2009). Sovest' kak psihologicheskij fenomen [Conscience as a psychological phenomenon]. Vestnik SPbGU. Ser. 12: Psihologija. Sociologija. Pedagogika, 4. 129–137 [in Russian].

Klassicheskij universitet – vchera, segodnja i navsegda [Classical University - yesterday, today and forever]. http://jurfak.univer.kharkov.ua/doc/reportazh2002.pdf [in Russian] (2019, February, 24).

Perevoznyj, A. V. (2011). Massovoe vysshee obrazovanie: istoki i problemy organizacii [Mass higher education: origins and problems of organization]. http://elar.urfu.ru/bitstream/10995/52938/1/UM_2011_1_006.pdf [in Russian] (2019, February, 24).

Poljakov, N. V., Savchuk, V. S. (2007). Klassicheskij universitet: ot idej antichnosti k idejam Bolonskogo processa [Classical University: from the ideas of antiquity to the ideas of the Bologna process]. Dnepropetrovsk: DNU [in Russian].

Jarho, V. N. Byla li u drevnih grekov sovest'? [Did the ancient Greeks have a conscience?] (1972). Antichnost' i sovremennost'. Moscow: Izd-vo AN SSSR. 251–263 [in Russian].

Elwell, W. A. (1984). Evangelical Dictionary of Theology. Grand Rapids-Michigan: Baker Book House [in English].




DOI: https://doi.org/10.26886/2520-7474.2(34)2019.10

Refbacks

  • There are currently no refbacks.