MODERN UNDERSTANDING OF RELIGIOUS IDENTIFICATION
Abstract
The tools of modern identification of types of world perception with the internal structure of self-identification are analyzed. It is emphasized that in philosophy, theology, religious studies, sociology should not be limited to conducting only a denotative line of religious acceptance or denial. It is emphasized that concepts such as “conversion to Christianity”, “acceptance of faith”, “denial of faith” and adjacent ones should be understood in order to overcome the verbal level of identification and taking into account their depth and ambiguity. It is proved that such an approach will be able to redefine the potential of the dialogicity of interreligious discussion and the quality of the correlation of worldviews.
Key words: worldview, identification, religion, materialism, sociology of religion, secularization, ambivalence, crisis, renunciation.
кандидат богословських наук, В. М. Рубський. Сучасне розуміння релігійної ідентифікації / Одеський національний морський університет, Україна, Одеса
Проаналізовано інструменти сучасної ідентифікації типів світосприйняття із врахуванням внутрішньої структури самоідентифікації. Акцентується, що у філософії, богослов’ї, релігієзнавстві, соціології не слід обмежуватися проведенням лише денотативної лінії релігійного прийняття або заперечення. Підкреслюється, що такі поняття як «навернення до християнства», «прийняття віри», «заперечення віри» та суміжні з ними повинні бути осмислені з подоланням вербального рівня ідентифікації і з врахуванням їхньої глибини й неоднозначності. Доведено, що такий підхід зможе по-новому розкрити потенціал діалогічності міжрелігійної дискусії і якості співвіднесення світоглядів.
Ключові слова: світогляд, ідентифікація, релігія, матеріалізм, соціологія релігії, секуляризація, амбівалентність, криза, зречення.
Full Text:
PDFReferences
Антоний Сурожский, митр. (2013). Бог: да или нет? М.: Никея.
Атеизм и вера: два полюса (2018, листопад, 10).
Бердяев, Н. А. (1997). О фанатизме, ортодоксии и истине. Человек. N9, 34–45.
Богатова, О. А. (2011). Религиозная идентичность и религиозные практики в Мордовии. Социологические исследования. № 8 (328), 114–122.
Богатырев, Д. К., Прилуцкий, А. М. (2015). Конфессиональная модель современного христианства (критика концепций и парадигм). Вестник Русской христианской гуманитарной академии. Том 16, Выпуск 4, 158–169.
Бриллиантов, А. И. (2013). Лекции по истории древней Церкви. СПб.
Каргина, И. Г. (2014). Качественные изменения дискурса секуляризации в конце XX начале XXI в. Теория и практика общественного развития, № 1, 109–114.
Медведева, Е. Н. (2009). Проблема формирования религиозной идентичности в киберпространстве. Религиоведение и социология культуры. – Научные ведомости. № 8 (63), 72–78.
Михаил, великий князь Киево-Черниговский и боярин его Феодор (2012). М.
Моррис, Ч. У. (1982). Основания теории знаков. Семиотика. Сборник переводов. М.: Радуга.
Отто, Р. (2008). Священное. Об иррациональном в идее божественного и его соотношении с рациональным. СПб.: АНО.
Прилуцкий, А. М. (2012). Деконфессионализация как семиотическая проблема. Вестник Ленинградского государственного университета им. А.С. Пушкина. 113–122.
Тейлор, Ч. (2017). Секулярный век. М.: ББИ.
Франк, С. Л. Фридрих Ницше и этика любви к дальнему. М.: Правда.
Хайдеггер, М. Феноменология и теология / Перевод В. К. Зелинского. (2018, листопад, 10).
Хитров, М. (2014). Житие Александра Невского. М.: Терра.
Berger, P.A. (1999). The Desecularization of the World: Resurgent Religion and World Politics / ed. by P. Berger. Mich.
Ducker, C. Believing in Grace Davie: what does she bring to an understanding of mission in Europe? (2018, November, 10).
Grace, D. (2006). Religion in Europe in the 21st Century: The factors to take into account. European Journal of Sociology, 47:2, 271–296.
References:
Anthony of Sourozh, metr. (2013). Bog: da ili net? [God: yes or no?]. M.: Nikeya [in Russian].
Ateizm i vera: dva polyusa [Atheism and faith: two poles] (2018, листопад, 10) [in Russian].
Berdyaev, N. А. (1997). O fanatizme, ortodoksii i istine [About fanaticism, orthodoxy and truth]. Chelovek [A human]. № 9, 34–45 [in Russian].
Bogatova, O. A. (2011). Religioznaya identichnost i religioznye praktiki v Mordovii [Religious identity and religious practices in Mordovia]. Sotsiologicheskie issledovaniya [Sociological studies], № 8 (328), 114–122 [in Russian].
Bogatyrev, D. K. & Prilutskiy, A. M. (2015). Konfessionalnaya model sovremennogo khristianstva (kritika kontseptsiy i paradigm) [Confessional model of modern Christianity (criticism of concepts and paradigms)]. Vestnik Russkoy khristianskoy gumanitarnoy akademii [Bulletin of the Russian Christian Academy of Humanities]. Vol. 16, № 4, 158–169 [in Russian].
Brilliantov, A. I. (2013). Lektsii po istorii drevney Tserkvi [Lectures on the history of the ancient Church]. SPb. [in Russian].
Kargina, I. G. (2014). Kachestvennye izmeneniya diskursa sekulyarizatsii v kontse XX nachale XXI v. [Qualitative changes in the secularization discourse at the end of the 20th and beginning of the 21st centuries]. Teoriya i praktika obshchestvennogo razvitiya [Theory and practice of social development], № 1, 109–114 [in Russian].
Medvedeva, Ye. N. (2009). Problema formirovaniya religioznoy identichnosti v kiberprostranstve [The Problem of the Formation of Religious Identity in Cyberspace]. Religiovedenie i sotsiologiya kultury. – Nauchnye vedomosti [Religion and sociology of culture. - Scientific statements]. № 8 (63), 72–78 [in Russian].
Mikhail, velikiy knyaz Kievo-Chernigovskiy i boyarin ego Feodor [Michael, Grand Duke of Kiev-Chernigov and Theodore the boyar] (2012). М. [in Russian].
Morris, Ch. W. (1982). Osnovaniya teorii znakov [The foundations of the theory of signs]. Semiotika. Sbornik perevodov [Semiotics. Collection of translations]. М.: Raduga [in Russian].
Оttо, R. (2008). Svyashchennoe. Ob irratsionalnom v idee bozhestvennogo i ego sootnoshenii s ratsionalnym [Sacred. On the irrational in the idea of the divine and its relation to the rational]. SPb.: АNО [in Russian].
Prilutskiy, A. M. (2012). Dekonfessionalizatsiya kak semioticheskaya problema [Deconfessionalization as a semiotic problem]. Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta im. A.S. Pushkina [Bulletin of the A.S. Pushkin Leningrad State University], 113–122 [in Russian].
Taylor, Ch. (2017). Sekulyarnyy vek [A Secular Age]. М.: BBI [in Russian].
Frank, S. L. Fridrikh Nitsshe i etika lyubvi k dalnemu [Friedrich Nietzsche and the ethic of love for the far]. M.: Pravda [in Russian].
Heidegger, M. Fenomenologiya i teologiya [Рhenomenology and Theology] / Perevod V. K. Zelinskogo. (2018, листопад, 10) [in Russian].
Khitrov, M. (2014). Zhitie Aleksandra Nevskogo [A life of Alexander Nevsky]. M.: Terra [in Russian].
Berger, P.A. (1999). The Desecularization of the World: Resurgent Religion and World Politics / ed. by P. Berger. Mich. [in English].
Ducker, C. Believing in Grace Davie: what does she bring to an understanding of mission in Europe? (2018, November, 10) [in English].
Grace, D. (2006). Religion in Europe in the 21st Century: The factors to take into account. European Journal of Sociology, 47:2, 271–296 [in English].
DOI: https://doi.org/10.26886/2520-7474.6(32)2018.6
Refbacks
- There are currently no refbacks.